Vul een zoekwoord in:

Velp, 27 februari 2013

Start 61e Nationaal Metsel- en Voegkampioenschap

JONGE METSELAARS TONEN HUN VAKBEKWAAMHEID

Op donderdag 28 februari a.s. starten de regionale voorronden van het 61e Nationaal Metsel- en Voegkampioenschap van de georganiseerde baksteenindustrie. Het kampioenschap richt zich op leerling-metselaars van het vmbo. Inzet is deelname aan de landelijke finale en het winnen van de hoogste eer in hun vak: de 'Zilveren Troffel' en de 'Zilveren Voegspijker'. De finale van het KNB Nationaal Metsel- en Voegkampioenschap is van 17 tot en met 24 april in Oldenzaal. De deelnemers aan de finale realiseren een podium in Park Stakenkamp.

Finale

Tijdens de finale van het 61e KNB Nationaal Metselkampioenschap op 17, 18 en 19 april strijden de twaalf beste metselleerlingen uit de regionale voorronden om de hoogste eer: de Zilveren Troffel. Aansluitend vindt het 11e KNB Nationaal Voegkampioenschap plaats met als trofee de Zilveren Voegspijker. De voegwedstrijd is op 22, 23 en 24 april. Deelnemers zijn zes geselecteerde leerlingen van de mbo-opleiding Voegen van BGA-Nederland uit Boxtel.

Op woensdagmiddag 24 april ontvangen de winnaars hun prijzen. Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker is gevraagd deze eer voor zijn rekening te willen nemen. De 60e finale van het kampioenschap in 2012 werd vereerd met een bezoek door H.M. Koningin Beatrix.

Voorronden metselen

De deelnemers aan de metsel-finale plaatsen zich via regionale voorronden. In totaal zijn er zes regionale voorronden, waaraan ruim zestig leerling-metselaars uit de hoogste klassen van de vmbo-opleiding Bouwen, Wonen en Interieur meedoen. De beste twee deelnemers van iedere voorronde gaan door naar de landelijke finale.

De eerste voorronde is op 28 februari en 1 maart bij VSPB/POB Friesland in Leeuwarden. De andere voorronden zijn eveneens bij een opleidingsbedrijf voor de bouw: op 5 en 6 maart in Nieuwleusen, op 12 en 13 maart in Enschede, op 13 en 14 maart in Veldhoven, op 19 en 20 maart in Goes en op 21 en 22 maart in Rosmalen. Het Voegkampioenschap kent geen regionale voorronden.

Bezoekers zijn de tweede wedstrijddag van harte welkom om te komen kijken.

Gezamenlijk bouwfestijn

Bij de 61e editie van het Metselkampioenschap werkt KNB nauw samen met de regionale vmbo-opleidingen Bouwen, Wonen en Interieur, de Aannemersvereniging Metselwerken AVM, de Vereniging Nederlandse Voegbedrijven (VNV), kenniscentrum Fundeon, Bouwend Nederland en de regionale opleidingsbedrijven in de bouw.

Bouwhausse

Het metselkampioenschap is een initiatief van de georganiseerde baksteenindustrie en wordt ononderbroken georganiseerd sinds 1953. Toen werd besloten meer aandacht te besteden aan het uniformeren van de metseltechniek, het promoten van het metselvak en het bevorderen van de instroom van leerlingen.

Anno 2013, op een moment dat de bouw in zeer zwaar weer verkeert, is instroom van nieuwe leerling-metselaars als nooit te voren van belang. Vergrijzing, vroegtijdige uitstroom en een bouwhausse zullen over enkele jaren leiden tot een tekort aan gekwalificeerde metselaars en andere vaklieden voor de bouw.

KNB

De baksteenindustrie is georganiseerd in de Vereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek (KNB) te Velp. Deze brancheorganisatie behartigt de belangen van de twintig nationale en internationale ondernemingen die in Nederland uit klei producten voor de bouw maken. Zij produceren metsel-, straat- en binnenmuurbaksteen, keramische dakpannen, -tegels, -rioleringen en -raamdorpels. De keramische industrie biedt in ons land werk aan circa 3000 mensen en realiseerde in 2012 een omzet van circa 450 miljoen euro.